KENAPA AGAKNYA MARAH SANGAT….

 

Assalamualaikum,

 

Ayahanda Tun Mahathir negarawan ulung Negara. Semua orang tahu. Bagi ahli-ahli UMNO, Ayahanda Tun juga dianggap pemimpin UMNO paling hebat dan berkaliber. Kata-kata Ayahanda Tun seperti keramat dan sentiasa dipatuhi, bukan sahaja oleh orang Melayu, malah seluruh rakyat Malaysia. Pandangan dan kritikan Ayahanda Tun sangat diberi perhatian bukan sahaja oleh seluruh pemimpin kaum di Malaysia malah menjangkau ke seluruh dunia, sehingga ramai pemimpin dunia yang kagum dengan keberanian Ayahanda Tun, menegur dan mengkritik ‘Polis Dunia’ yang suka mengambil tindakan sewenang-wenangnya.

 

Kritikan Ayahanda Tun sejak Pak Lah mengambil alih teraju kepimpinan Negara saya anggap berjaya dan berkesan. Mungkin tsunami politik ketika PRU12 salah satu bahana dari kritikan tersebut. Paling terkini, akhirnya Pak Lah mengumumkan untuk tidak mempertahankan jawatan Presiden UMNO dan melaksanakan peralihan kuasa pada Mac 2009. Saya secara peribadi juga menyokong tindakan yang diambil oleh Pak Lah untuk menyegerakan proses peralihan kuasa tersebut, demi pengukuhan UMNO dan kerajaan.

 

Saya sangat menghormati Ayahanda Tun, cara berfikir, ketegasan dan wawasan jauh yang Ayahanda Tun miliki. Bagi saya tidak semua pemimpin mempunyai daya fikir yang begitu. Saya sedih bila Ayahanda Tun mengumumkan untuk keluar dari UMNO. Sedihnya saya kerana ia akan menamatkan sokongan saya kepada Ayahanda Tun, kerana prinsip saya, saya akan sokong pemimpin yang menjadi idola saya selagi ia masih bersama UMNO, jika ia keluar bermakna ia menamatkan sokongan saya. Namun keputusan Ayahanda Tun untuk kembali menyertai UMNO amat menggembirakan saya. Saya sangat teruja ketika mendengar Ayahanda Tun ingin kembali bersama UMNO, kerana ia akan mengembalikan semula sokongan saya pada Ayahanda Tun.

 

 

Strategi Ayahanda Tun sudah Berjaya, mendesak Pak Lah berundur awal, namun saya sedikit terkilan dengan kenyataan Ayahanda Tun baru-baru ini yang meminta agar Pak Lah jangan banyak cakap sehingga proses peralihan kuasa pada Mac 2009. Bagi saya Ayahanda Tun keterlaluan. Ayahanda Tun tak punyai hak dan kuasa untuk meminta Pak Lah berbuat demikian. Ayahanda Tun kena ingat, hari ini hingga Mac 2009, Pak Lah masih seorang Perdana Menteri dan Presiden UMNO. Pak Lah masih wajib melaksanakan amanah yang telah dipertanggungjawabkan kepadanya. Bagi saya, biarlah Pak Lah melaksanakan beberapa lagi perancangannya sebelum berundur, supaya tidak menyukarkan sangat penggantinya. Kita wajar beri ruang yang secukupnya kepada Pak Lah. Kesediaannya berundur merupakan hadiah dan pengorbanan paling berharga untuk kita semua, UMNO dan Malaysia. Biarlah Pak Lah merasa puas dan tenang selepas pengundurannya. Sabarlah Ayahanda Tun, janganlah dinyalakan lagi api kemarahan Ayahanda Tun kepada Pak Lah, simpan sedikit kesabaran itu, tidak lama pun Mac 2009 itu, hanya tinggal kira-kira 5 bulan sahaja, berbanding Ayahanda Tun ketika menjadi Perdana Menteri hampir 22 tahun. Sabar Ayahanda Tun, kerana sabar itu sebahagian daripada Iman.

 

Wassalam.

Leave a Reply

